Full width home advertisement

Post Page Advertisement [Top]



TEMPAT MENARIK DI PENANG!

Dipisahkan diantara Negeri Kedah di sebelah Utara dan Timur, Negeri Perak di sebelah Selatan dan Perairan Selat Melaka dan Sumatera (Indonesia) di sebelah Barat. Pulau Pinang atau Penang terletak berhampiran dengan persisiran barat laut Semenanjung Malaysia. Pulau Pinang terdiri daripada bahagian pulau dan juga tanah besar yang dikenali sebagai Seberang Perai. Keluasan kawasan pulau adalah 285 km2 yang terpisah sepenuhnya daripada Seberang Perai. Kedua-dua bahagian dihubungkan dengan perkhidmatan feri dan Jambatan Pulau Pinang yang panjangnya 13.5 km

Terdapat pelbagai tempat menarik di Penang yang anda boleh kunjungi sekiranya anda berada di Utara Semenanjung Malaysia. Ikut senarai dibawah ini untuk melihat tempat tempat menarik di Pulau Pinang yang telah saya pilih.

1. PENANG ESCAPE THEME PARK


Tempat menarik di Penang pertama saya adalah Penang Escape Theme Park. Ia nya sebenarnya sebuah Adventure Park kerana disini anda akan melakukan aktiviti lasak. Penang Escape Theme Park adalah tempat kegemaran penggemar setia aktiviti lasak yang ingin menguji tahap ketahanan mental dan fizikal. Pelbagai aktiviti boleh dilakukan, sesuai untuk kanak-kanak dan dewasa.
Satu cara yang kreatif dan menyeronokkan untuk memupuk cinta aktiviti luar rumah, terutama di kalangan kanak-kanak, taman ini bermula pada tahun 2012 dengan tarikan yg menonjol seperti terjun jatuh bebas dari platform melompat 20 meter tinggi, gelongsor tiub dan hayunan tali pokok. Anda boleh rujuk di bawah ini untuk maklumat mengenai tempat ini.
Alamat:828 Jalan Teluk Bahang, 11050 Penang
Masa Operasi:
Selasa – Ahad: 09:00am – 06:00pm
Website: Escape Theme Park Penang
Facebook: Escape Theme Park Penang
Telefon: +60 4 8811 106
Email: info@escape.my

Penginapan terdekat dengan Escape Theme Park ~ Eco Capsule Resort

2. MUZIUM MAINAN (TOY MUsEUM)


Muzium Mainan Penang mendaftarkan dirinya sebagai muzium mainan terbesar di dunia. Ia adalah rumah kepada lebih 100,000 anak patung, kereta api dan koleksi lain dan telah memperoleh tempat dalam Malaysia Book of Records sebagai muzium mainan pertama negara ini, dengan koleksi mainan dan patung terbesar .
Berjalan melalui pintu depan adalah seperti melangkah kembali ke zaman kanak-kanak dan anda pasti untuk melihat beberapa rakan-rakan lama dalam koleksi, dari My Little Ponnies dan Care Bears hingga ke Doraemon dan koleksi Gundam. Tempat yang amat menyeronokkan untuk melawat, ia adalah tempat yang berfaedah dan menghiburkan untuk melawat untuk kedua-dua orang dewasa dan kanak-kanak.
Alamat:1370, MK2, Teluk Bahang, 11050 Penang
Masa Operasi:
Setiap Hari: 09:00am – 06:00pm (Masuk Sebelum 5:30pm)
Harga:Dewasa: RM16.00
Kanak-Kanak: RM11.00
Website: Penang Toy Museum
Telefon: +60 12-460 2096

Penginapan terdekat dengan Muzium Mainan ~ Ali's Motel , Sea Princess Hotel

3. BUKIT BENDERA, PENANG


Bukit Bendera adalah stesen bukit penjajah pertama yang dibangunkan di Semenanjung Malaysia. Terdiri daripada Western Hill, Bukit Laksamana, Tiger Hill, Flagstaff Hill dan Government Hill, ia terletak 6KM dari Georgetown. Terletak 821m di atas ibukota Pulau Pinang, ia biasanya kira-kira lima darjah lebih sejuk daripada Georgetown. Ia adalah hutan hujan tropika terakhir di Pulau Pinang. Flora dan fauna di sini telah dilindungi sejak 1960. Tetapi ia tidak mempunyai keutamaan yang sama seperti Genting Highlands, Bukit Fraser atau Cameron Highlands tetapi ia adalah salah satu tarikan pelancong yang paling terkenal di Pulau Pinang.


Cara yang paling popular untuk bahagian atas bukit adalah Kereta Api Bukit Bendera . Terletak di kaki bukit , funicular ini bermula dari Air Itam. Dibina pada tahun 1923, ia adalah salah satu sistem funikular tertua di dunia dan mempunyai trek 2,007m panjang yang memanjat bukit di merangkak kadar yang 30 minit.
Alamat:Jalan Stesen Bukit Bendera, Air Itam, 11500 Pulau Pinang, Malaysia
Masa Operasi:
Setiap Hari: 06:30am – 11:00pm (Masuk Sebelum 10:30pm)
Website: Penang Hill
Telefon: +604-8288880, +604-8288839, +604-8288861, +604-8288862

Penginapan terdekat dengan Bukit Bendera ~ Fastbook Vacation Home

4. PANTAI BATU FERRINGHI, PENANG


Salah satu destinasi atau tempat menarik di Penang yang paling popular di Pulau Pinang (sebenarnya, ia adalah destinasi kedua paling popular selepas Georgetown), Batu Feringghi terdiri daripada hamparan panjang lembut, pantai berpasir putih sepanjang jalan penggunungan dinamakan Jalan Batu Feringghi, penuh dengan pelbagai tempat penginapan dan makan pilihan.
Pasar malamnya memang terkenal, manakala perairannya yang tempat popular untuk pelbagai aktiviti sukan air seperti parasailing dan luncur angin.

5. PENANG STREET ART


Berjalan melalui jalan-jalan Georgetown bertambah sedikit lebih menarik, pada tahun 2012 Majlis Perbandaran Pulau Pinang mengupah artis Lithuania, Ernest Zacharevic dan memberi nafas baru ke dalam beberapa rumah kedai yang beratmosfera Cina di sekitar dalam bandar. Usaha untuk melahirkan kesedaran sejarah yang kaya dengan lukisan sekitar jalan-jalan, projek itu merupakan satu kejayaan dengan Zacharevic beralih kawasan tertentu dan ianya berkembang maju menjadi destinasi pelancongan yang juga menjadi buah mulut yang menarik perhatian di kalangan penduduk tempatan dan menjadi tempat menarik di Penang. Hasil kerja beliau boleh dilihat di jalan-jalan seperti Muntri Street, Weld Quay, Lebuh Leith, Armenian Street, Ah Quee Street dan banyak lagi.
Untuk melihat karya seni terbaik , saya mencadangkan berjalan-jalan petang melalui jalan raya Georgetown, bermula di Muntri Street dan berakhir di Weld Quay!

6. Muzium Wonderfood Penang


Antara tempat menarik di Penang ialah Muzium Wonderfood Penang. Disini, pelawat dapat melihat, belajar dan mendalami budaya makanan unik di bandar ini dengan paparan yang lebih besar daripada yang hidup hidangan Malaysia. Terletak dalam bangunan kolonial tahun 1940-an di Georgetown, muzium ini dibahagikan kepada tiga galeri dipanggil Zon Aktiviti , Zon Wow, dan Zon Pendidikan. Semua model hyper-realistik adalah buatan tangan oleh pemilik muzium, Sean Lao yang menggunakan teknik replikasi makanan dari Jepun.
Alamat:49, Lebuh Pantai, Georgetown, Penang
Masa Operasi:
Setiap Hari: 09:00am – 06:00pm
Harga:Warga Malaysia: Dewasa:RM15.00       Kanak-Kanak:RM10.00
Pelancong: Dewasa:RM25.00       Kanak-Kanak:RM15.00
Telefon: +604 251 9095

Hotel Terdekat Dengan Muzium Wonderfood ~ Victoria Garden Hotel

7. Masjid Kapitan Keling


Masjid Kapitan Keling adalah masjid terbesar di Georgetown dan juga tempat menarik di Penang. Ianya kelihatan cantik ketika matahari terbenam. Ia dinamakan sempena ‘kapitan’ daripada Keling (pemimpin masyarakat India Selatan serupa dengan pemimpin masyarakat Cina), Cauder Mydin Merican. Masjid bercat putih mendahului dengan kubah besar kuning keemasan gaya Mughal, bulan sabit dan bintang dan mempunyai satu menara India Islam yang akan kedengaran bunyi azan.
Masjid Kapitan Keling sebesar 18 ekar tetapi kini merangkumi hanya lapan ekar sebagai tanah yang didakwa oleh pegawai-pegawai kerajaan untuk pembinaan jalan raya. Jika anda ingin melawat, pegawai-pegawai masjid akan mempunyai kuasa untuk memberi kebenaran atau tidak. Pelawat hanya dibenarkan masuk jika mereka berpakaian sesuai: untuk wanita ini bermakna labuh seluar atau skirt dan baju dan lelaki berpakaian seluar panjang kemas menutup aurat.
Alamat:14, Jalan Buckingham, George Town, 10200 George Town, Pulau Pinang, Malaysia

8. Dharmikarama Burmese Temple


Dharmikarama Burmese Temple adalah satu-satunya kuil Buddha Burma di luar Myanmar. Terletak di Georgetown Pulau Pinang, ia terletak bertentangan dengan Kuil Wat Chayamangkalaram , dengan sepasang gajah batu besar mengapitnya pintu depan. Di dalam kawasan pagoda adalah pokok Boddhi , sebuah kolam yang ingin dan pangsapuri untuk sami
Kuil ini antara tempat menarik di Penang kerana kuil ini paling sibuk semasa perayaan-perayaan seperti Hari Wesak serta Thankyan (Festival Air) pada bulan April – perayaan yang sama dengan perayaan SongKran Thailand, di mana penganut menyimbah air di antara satu sama lain dan memberikan penghormatan kepada orang-orang tua.
Alamat:24 Lorong Burmah, 10250 Penang
Masa Operasi:
Setiap Hari: 05:00am – 06:00pm

9. TAMAN BOTANI PENANG



Taman Botani Pulau Pinang biasanya hanya dipanggil Botanic Gardens oleh pulau Pulau Pinang. Juga dikenali sebagai Taman Air terjun, taman-taman yang terletak di sebuah lembah di Jalan Kebun Bunga. Ia adalah tempat yang mempunyai landskap yang mengandungi pelbagai jenis spesies tumbuhan asli dan eksotik .
Ada laluan khas di Moon Gate Taman Botani Pulau Pinang yang membawa sehingga ke Bukit Bendera: ia adalah kira-kira satu jam berjalan kaki. Ia adalah perjalanan yang curam tetapi menarik dan sangat bermanfaat. Berhati-hati, taman-taman tidak dipanggil sebagai Taman Monkey untuk apa-apa, terdapat banyak monyet atau kera. Kera di sepanjang jalan ini boleh menjadi sedikit nakal dan lincah: jangan terlalu rapat dan jangan cuba untuk memberi makan atau menyentuh mereka kerana mereka boleh menggigit ( ditambah terdapat denda RM500 jika anda lakukan). Selain kera, hidupan liar yang lain yang tinggal di taman-taman adalah monyet daun yang agak hitam, tupai gergasi hitam dan pelbagai serangga dan rama-rama.
Untuk keselamatan pelawat, air terjun di taman-taman telah dikepung. pegawai Taman membuka lawatan berpandu untuk orang ramai dan untuk kumpulan terancang. TransitLink bas 202 berjalan melalui laluan yang melintasi Taman Botani Pulau Pinang, dalam perjalanan ke Teluk Bahang.
Alamat:Pavilion Administrative Complex, Jalan Kebun Bunga, 10350, Penang
Masa Operasi:
Setiap Hari: 05:00am – 07:00pm
Telefon: +604 226 4401, +604 226 4405

10. Kilang Batik Penang


Kilang Batik Pulau Pinang adalah tempat menarik di Penang yang seterusnya, ianya adalah salah satu daripada perintis pembuatan batik di pulau itu. Ditubuhkan pada tahun 1973 oleh Craft Batik Sdn Bhd, ia terletak di Teluk Bahang, berjalan kaki yang singkat dari Taman Botani Pulau Pinang. Kompleks ini dibahagikan kepada tiga bahagian: sebuah galeri seni , butik dan bengkel
Pelawat yang ingin membeli pakaian batik boleh melihat sekitar Butik, di mana baju pakaian batik cetakan lelaki, kain, tudung dan banyak lagi (walaupun gaun couture haute!) Boleh didapati . Sementara itu, Bengkel ialah tempat terbuka bersebelahan Butik di mana anda boleh melihat artis melukis, mewarna dan setem corak batik pada kain. Ia merupakan pengalaman yang baik untuk melihat, dengan setiap artis yang mengkhusus dalam produk tertentu, dari kain untuk baju: artis boleh menghasilkan kira-kira sepuluh meter kain sehari.
Alamat:669m, Mk. 2, Teluk Bahang 11050 Penang
Masa Operasi:
Setiap Hari: 09:00am – 05:30pm
Telefon: +604 885 1284, +604 885 1858, +604 885 1302

11. TAMAN REMPAH TROPIKA


Terletak di sepanjang pantai barat Pulau Pinang, pada perladangan getah eko-pelancongan yang ditinggalkan ini mempunyai tiga laluan hutan; Spice Trail, Ornamental Trail dan Jungle Trail-trek ini yang membawa anda lalu bahagian yang berbeza kompaun. Setiap ‘bilik ‘ mempunyai koleksi tumbuhan khas seperti rempah dan herba, tumbuhan akuatik dan flora hutan. Anda boleh memilih untuk meneroka taman anda sendiri kerana terdapat papan tanda timbul pengajaran mempamerkan nama-nama dan kegunaan setiap pokok untuk membimbing anda atau anda boleh mengambil bahagian dalam lawatan berpandu disediakan.
Selain itu, para tetamu (dan lebih penting lagi, kanak-kanak) juga boleh cuba masak masakan Malaysia tempat ini membuka sebuah sekolah masakan di mana hidangan yang dibuat menggunakan semua jenis herba dan rempah. Terletak di sebuah bangunan lapang yang dikelilingi oleh taman-taman rempah, menghadap ke Teluk Bahang, pusat itu menggunakan pendekatan hands-on untuk memasak, dimana anda akan mendapat untuk menyediakan makanan dari awal dalam bahagian kecil, kelas peribadi, menggunakan rempah dari taman-taman di sekeliling anda.
Alamat:Lone Crag Villa, Lot 595 Mukim 2, Jalan Teluk Bahang, 11100 Penang
Masa Operasi:
Setiap Hari: 09:00am – 06:00pm
Telefon: +604 881 1797

______________________________
Credit To http://teguhprasetyo.com/
------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment

Bottom Ad [Post Page]